Η Ελληνική επανάσταση του 1821 – 1824 είναι το πρώτο μέρος του Ελληνικού αγώνα της ανεξαρτησίας (1821-1832), που διεξήγαγε ο υπόδουλος ελληνισμός ενάντια στην Οθωμανική αυτοκρατορία και που κατέληξε στην αναγνώριση της ανεξαρτησίας του Ελληνικού κράτους από την Πύλη, με την συνθήκη του Μαΐου του 1832.

Η περίοδος είναι ευρέως γνωστή στην σύγχρονη Ελλάδα με τον όρο "επανάσταση του 21", και η επέτειος εορτασμού της έναρξής της είναι η 25η Μαρτίου, ημέρα επίσημης αργίας για το Ελληνικό κράτος.

Η Φιλική Εταιρεία, που ιδρύθηκε στην Οδησσό της Ρωσίας το 1814, ήταν μυστική και παράνομη, θεωρούσε ότι το γένος ήταν έτοιμο και είχε σαν στόχο την συγκέντρωση πόρων αλλά και την δημιουργία των δομών για άμεση οργάνωση επανάστασης, με επιδίωξη την ίδρυση ανεξάρτητου κράτους και αν οι συνθήκες δεν το επιτρέψουν παραχώρηση αυτονομίας υπό τους κόλπους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ιδρύθηκε από φλογερούς πατριώτες, ριζοσπαστικά μέλη της (μικρο)αστικής τάξης και μετά από κάποιες πρώτες δυσκολίες μυήθηκαν σε αυτήν πολλοί λόγιοι, φοιτητές, έμποροι, οικονομικά ισχυροί Έλληνες της διασποράς και ιδίως μετά την μεταφορά της "έδρας" της στην Κωνσταντινούπολη, πολλοί οικονομικά και πολιτικά ισχυροί, ιεράρχες, στρατιωτικά ισχυροί (κλέφτες και αρματολοί) αλλά και απλός κόσμος μέσα στα όρια της αυτοκρατορίας.

Ο Πρίγκιπας Αλέξανδρος Υψηλάντης, που ανέλαβε την αρχηγία της Εταιρείας στις 12 Απριλίου 1820, μετά την άρνηση του Ι. Καποδίστρια, επιδίωκε να προετοιμάσει μια γιγαντιαία εθνικοαπελευθερωτική επιχείρηση, που θα συντάρασσε τα Βαλκάνια και για το σκοπό αυτό η Εταιρεία εκτός από την εθνεγερτική δράση της στον ελληνικό γεωγραφικό χώρο και τους Έλληνες έκανε ή προσπάθησε να κάνει μυστικές συμφωνίες με Ρουμάνους, Σέρβους και Βουλγάρους πατριώτες. Τα συντηρητικά στοιχεία της Φιλικής μαζί με τους προεστούς (κοτζαμπάσηδες) του Μοριά δεν ήθελαν εκτεταμένες στρατιωτικές επιχειρήσεις στον Ελληνικό χώρο και προωθούσαν την ιδέα να γίνει εκμετάλλευση της προστριβής μεταξύ Πύλης και Αλή πασά.
Φήμες ότι τα σχέδια της Φιλικής είχαν προδοθεί στον σουλτάνο από τους Άγγλους υποχρέωσαν τον αρχηγό της να αναπροσαρμόσει το αρχικό σχέδιο, προχωρώντας σε μιά τοπική εξέγερση στις ρουμανικές ηγεμονίες, ελπίζοντας ότι θα τραβήξει προς τα εκεί την προσοχή των Οθωμανών, ώστε να γίνει δυνατή αργότερα η εξέγερση στην Ελλάδα χωρίς μεγάλη οθωμανική στρατιωτική πίεση.


Μετά την ουσιαστική αποτυχία στο συντονισμό μιας βαλκανικής εξέγερσης, ο Αλέξανδρ
ος Υψηλάντης αποφασίζει να εισβάλει στα ρουμανικά πριγκιπάτα κηρύσσοντας την επανάσταση. Πρώτη πολεμική πράξη ήταν η διάβαση του ποταμού Προύθου, στην Μολδαβία στις 22 Φεβρουαρίου 1821 και η είσοδος στο Γιάσι (Ιάσιο). Στις 24 Φεβρουαρίου βγάζει την ιστορική του προκήρυξη που καλεί τους Έλληνες να πάρουν τα όπλα, βεβαιώνοντας ότι "μια κραταιά δύναμις" είναι έτοιμη να βοηθήσει τον αγώνα. Την 1 Μαρτίου αρχίζει την πορεία του προς τη Βλαχία αφού ενώθηκε με τα τμήματα του Γεωργάκη Ολύμπιου, του Φαρμάκη και πολλών Ελλήνων εθελοντών. Μαζί με τον Ιερό Λόχο που είχε συγκροτηθεί από 500 περίπου σπουδαστές των σχολών των πριγκιπάτων, η στρατιωτική δύναμη του Υψηλάντη έφτανε τους 7.000, μεταξύ των οποίων ήταν Βαλκάνιοι γείτονες (Σέρβοι, Βούλγαροι, Αρβανίτες).

Μετά από την αποτυχία των επίμονων προσπαθειών συντονισμού ταυτόχρονης έκρηξης της επανάστασης στον Όλυμπο και την Χαλκιδική ο Εμμανουήλ Παπάς κήρυξε τελικά την επανάσταση στη Μακεδονία, στον Πολύγυρο στις 17 Μαΐου. Η οθωμανική απάντηση ήταν εδώ άμεση με συλλήψεις ομήρων και καταλήψεις πόλεων. Ιδιαίτερα δεινοπάθησε η Θεσσαλονίκη, όπου εξοντώθηκαν χιλιάδες Έλληνες και οι περιουσίες τους δημεύτηκαν ή καταστράφηκαν. Χρειάστηκε να περάσουν τουλάχιστον πενήντα χρόνια για να επανέλθει ο ελληνισμός της πόλης στα πριν του 1821 επίπεδα και να συνέλθει από αυτό το συντριπτικό χτύπημα. Οι οπλαρχηγοί του Ολύμπου και του Βερμίου ήταν διστακτικοί και περίμεναν ενισχύσεις σε μαχητές και πολεμοφόδια από την νότια Ελλάδα. Μόνο ο Διαμαντής Νικολάου προσφέρθηκε να εξεγερθεί άμεσα και πέρασε με το στρατιωτικό σώμα του στη Χαλκιδική τον Ιούνιο.

http://el.wikipedia.org


date Πέμπτη, 25 Μαρτίου 2010

1 χωριατάκια to “Ελληνική Επανάσταση του 1821”

  1. Ανώνυμος
    31 Μαρτίου 2010 - 8:29 μ.μ.

    Μπράβο σε όποιον το έγραψε.... Εύγε άξιο τέκνο του Βυζαντινοχριστιανισμού, του ραγιαδισμού και της υπόδουλης Ρωμιοσύνης..... Θα μας πει όμως ποτέ κανείς από σας όμως γιατί το γένος έμεινε υπόδουλο 400 χρόνια χωρίς να κουνηθεί φύλλο;; Ποιο άλλο έθνος έμεινε υπόδουλο επί 400 συναπτά έτη;; Μήπως (λέω εγώ) γίνονταν απόπειρες επαναστάσεως και πριν το 1821 οι οποίες και κατεπνίγησαν από τους ''Ρωμιούς'' παπάδες και τους προύχοντες;; Μήπως έγιναν περί τις 150 απόπειρες επαναστάσεως όπως για παράδειγμα το 1554 από το Διονύσιο (τον επονομαζόμενο και ''Σκυλόσοφο'' στα Ιωάννινα) η οποία και κατεπνίγη από το Μητροπολίτη Ιωαννίνων;; Μήπως η Εκκλησία διατηρεί επιμελώς το μύθο του ΄΄Κρυφού Σχολειού'' όταν στην πρωτεύουσα των Οθωμανών λειτουργούσε ελεύθερα και με την υποστήριξη των Τούρκων η Μεγάλη του Γένους Σχολή κι η Θεολογική Σχολή της Χάλκης;;;
    Είναι σαν να υποστηρίζω εγώ ότι στο Σταυρό έχει κρυφό σχολειό ενώ στη Θεσσαλονίκη το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο έχει 10.000 φοιτητές!!!!
    Θα μας πει κανείς από σας γιατί αυτός ο ''μεγάλος αγωνιστής του Έθνους και φλογερός πατριώτης'' πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε' αφόρισε τους Σουλιώτες το 1805 και τρεις φορές την επανάσταση το 1821 αποκαλώντας τους οπλαρχηγούς
    ''τρομοκράτες που προσβάλλουν τη Μεγαλειότητά του (εννοώντας το Σουλτάνο)'' και γράφοντας στους αφορισμούς ότι ''είναι θέλημα Θεού η υποταγή στο Σουλτάνο'' και ότι όποιος γνωρίζει κάτι για αυτούς να τους καταδώσει;;; Μάλλον ο Βυζαντινοχριστιανισμός σας θέλει τους Έλληνες αμόρφωτους και υποταγμένους...Άλλωστε ''μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι'' που γράφουν και τα θεόπνευστα Εβραϊκά Ευαγγέλια.... Θα μας πει κανείς από σας πότε δημιουργήθηκε η περίφημη ''Εκκλησιαστική Περιουσία'';; Μήπως κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας;; Θα μας πει κανείς γιατί τα δημοτκά παραδοσιακά τραγούδια (που είναι καθαρά από τη ζωή των κλεφτών και των Αρματολών που πολεμούσαν και αντιτάσσονταν στο Σουλτάνο) δε μιλούν ποτέ για την Εκκλησία και τους παπάδες που ''τόσο βοήθησαν στη Εθνική Παλιγγενεσία΄΄ αλλά για τη φλόγα της λευτεριάς που έκαιγε στα βουνά στις ψυχές αυτών των ανθρώπων;; Θα μας πει κανείς γιατί ενώ η Επανάσταση κυρύχτηκε στις 21 Μαρτίου 1821 , το Βυζαντινοχριστιανικό κατεστημένο επέβαλλε να γιορτάζεται στις 25 Μαρτίου, πουλώντας το παραμύθι περί διπλής γιορτής του Έθνους;;;
    Απλές ερωτήσεις που δε θα απαντηθού ποτέ όσο κυριαρχεί ο Εβραιοχριστιανικός σκοταδισμός κι όσο οι ''Ρωμιοί'' (κι όχι οι ΈΛΛΗΝΕΣ, γιατί αυτοί η λέξη είναι βαριά) θα πιστεύουν στο θεοκρατικό καθεστώς που έλαβαν από αμόρφωτους προγόνους που ζούσαν με το φόβο μην τους αφορίσει ο παπάς.....
    Το μόνο που μπορεί να σώσει τον τόπο από τον πάτο είναι η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ κι η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ!!!!
    ''ΕΣΕΤΑΙ ΗΜΑΡ.....''

Leave a Reply:

AddThis

Bookmark and Share