Ιστορικό της σιδηροδρομικής γραμμής
Η γραμμή Σαρακλί - Σταυρού, μήκους 65 χλμ. και 700 μ. που κατασκευάστηκε το 1917 και άρχισε να λειτουργεί το 1918, υπήρξε απο τα σπουδαιότερα στρατιωτικά δίκτυα των συμμάχων κατά τον Α' παγκόσμιο πόλεμο.
Το 1920 η γραμμή περιήλθε στο Ελληνικό δημόσιο και ανατέθηκε η λειτουργία τους στους νεοσύστατους τότε ΣΕΚ.
Οι σταθμοί του δικτύου αυτού ήταν 14: Σαρακλί, Τούμπα, Άγιος Βασίλειος, Βασιλούδι, Γερακαρού, Λαγκαδίκια, Στίβος, Περιστερώνας, Βόλβη, Νέα Απολλωνία, Νέα Μάδυτος, Ρεντίνα, Στάση ΧΣ 63+00 και Σταυρός.
Στο Σταυρό δημιουργήθηκαν εγκαταστάσεις που περιλάμβαναν το κτίριο επιβατών, μηχανοστάσιο, υδατόπυργο και περιστροφική πλάκα.
Το 1925 ο πρόεδρος της κοινότητας Λιαριγκοβας, ζήτησε την προέκταση της γραμμής απο τον Σταυρό μέχρι την ομώνυμη κωμόπολη, σύμφωνα με μελέτη που είχε εγκριθεί τέσσερα χρόνια νωρίτερα απο την Ελληνική κυβέρνηση.
Η μελέτη αυτή δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Στις 16 Αυγούστου 1947, η λειτουργία του δικτύου διακόπηκε σαν ελλειματική. Απο όλο το δίκτυο έχουν διασωθεί μόνο κάποια βάθρα γεφυρών μπηγμένα μέσα στο έδαφος υπο μορφή πασσάλων σε βάθος 10-12 μ. κατά μήκος των λιμνών του Αγίου Βασιλείου και της Βόλβης.
Στη σημερινή πλατεία του Σταυρού, ακριβώς στη θέση όπου άλλοτε βρισκόνταν ο σταθμός και το μηχανοστάσιο του χωριού, τίποτε δεν θυμίζει πλέον την ύπαρξη αυτού του δικτύο.
.
.
14 Σεπτεμβρίου 2009 στις 8:09 π.μ.
Πολύ καλές οι πληροφορίες και καλό είναι να βρούμε και ακόμη περισσότερες γιατί είναι πολύ ενδιαφέρον το θέμα. Θυμίζω την πρόταση για όσο το δυνατόν περισσότερες φωτογραφίες από το παρελθόν του Σταυρού, Άνω Σταυρού, Βρασνών και Ασπροβάλτας. Τέτοια θέματα, αυξάνουν την βαρύτητα αυτού του blog. Μπράβο παιδιά. ...ck