Πρόσφατα ανακαλύψαμε το βιβλίο «Συλεός Πεδίον»
.
http://athabak.tripod.com/per.html
.

του συμπολίτη μας κ. Μπακαλούδη Αθανασίου.
.
Διαβάσαμε μερικές παραγράφους του βιβλίου και το βρήκαμε ιδιαιτέρως ενδιαφέρον βιβλίο αφού περιέχει πληροφορίες για την ιστορία και την πορεία του Σταυρού (Άνω Σταυρού σήμερα) στον χρόνο.
.
Διαβάζοντας το αντιληφθήκαμε κάποια να διατυπώνονται κάποια στερεότυπα για τους πρόσφυγες που σήμερα αποτελούν τους κατοίκους του Σταυρού και κάποια εμπάθεια η οποία έπρεπε και πιστεύαμε μέχρι τώρα ότι χάθηκε στο παρελθόν.
.
Ερευνήσαμε λίγο το θέμα γιατί μας έκανε εντύπωση πως ένα βιβλίο τόσο ολοκληρωμένο από ιστορικής και λαογραφικής απόψεως πέφτει σε τέτοια λάθη και για ποιόν λόγο διατηρεί και μεταφέρει ιδέες και σκέψεις και εμπάθειες που γεννήθηκαν αλλά χάθηκαν στον χρόνο.
.
Κάποιος άλλος συμπολίτης μας ο κ. Βαγγέλης Κιντσάκης έχει κάνει ένα σχολιασμό όσον αφορά το βιβλίο αυτό και θα θέλαμε να σας το παραθέσουμε αυτούσιο. Λόγω του μεγάλου όγκου του θα παραθέσουμε μέρος του μόνο και θα σας δώσουμε το link για να το διαβάσετε όπως ακριβώς γράφτηκε.
.
Γεια σας, ονομάζομαι Βαγγέλης Κιντσάκης και είμαι απόγονος προσφύγων από το Κατιρλί της Βιθυνίας δεύτερης γενιάς γεννημένος και μεγαλωμένος στον Κάτω Σταυρό Θεσσαλονίκης. Σκοπός της παρέμβασης μου είναι να αποκαταστήσω κάποιες ανακρίβειες όσον αφορά τα στοιχεία που έχετε και παρουσιάζετε στην ιστοσελίδα σας για το Κατιρλί, και τα οποία είναι παρμένα από το Ιστορικό και λαογραφικό βιβλίο “Συλέος Πεδίον” του συντοπίτη μου αλλά όχι και συνοδοιπόρου μου Κ.Μπακαλούδη Αθανάσιο. Ο εν λόγω Κύριος ομολογουμένος έκανε μία σπουδαία έρευνα για τον τόπο που η μοίρα μας όρισε να μοιραζόμαστε κρατώντας όμως μία άκρως μεροληπτική ματιά όσον αφορά τους πρόσφυγες Κατιρλιώτες μία και ο ίδιος δεν είναι πρόσφυγας αλλά γηγενής. Νοιώθοντας βαθύ ηθικό χρέος ως γνήσιος απόγονος Κατιρλιωτών(καιοι δυο γιαγιάδες μου και οι δυο παππούδες μου ήταν από το Κατιρλί)κάνω αυτήν την παρέμβαση για να υπερασπιστώ τους προγόνους μου και να αποκαταστήσω την αλήθεια. Ο αρνητισμός του Κ.Μπακαλούδη για τους πρόσφυγες αρχίζει από πολύ νωρίς. Ηδη από τότε που λέει ότι “η εγκατάσταση ήταν λάθος από την αρχή γιατί η γη δεν επαρκούσε για την διαβίωση τόσων πολλών ανθρώπων”. Ο δήμος μας έχει έκταση 128,800 στρεμμάτων. Η δε ακτή του επί του Στρυμονικού κόλπου όπου και οι Πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν είναι 7,5 km και το βάθος της πεδιάδας αγγίζει τα 4 km. Κατά τα λεγόμενα του Κυρίου Μπακαλούδη, αυτή η έκταση ήταν πολύ μικρή για να φιλοξενήσει 300 όλες και όλες οικογένειες καταταλαιπωρημένων Προσφύγων και συνεχίζει”οι γηγενείς κάτοικοι του Σταυρού, επιθυμούσαν διακαώς να αποκτήσουν την ανεξαρτησία τους διότι διαισθάνονταν ότι ξαφνικά αυτοί παγιδεύτηκαν σε μία πλειοψηφία ανθρώπων με διαφορετικά συμφέροντα και έθιμα και έβλεπαν ότι αυτοί εκ των πραγμάτων είχαν καταστεί πραγματικοί Πρόσφυγες περιέργως ανταλλάξαντες ρόλους”…
.
…Και συνεχίζει αναφέρνοντας σε άλλο σημείο ότι βάση του Κατιρλιώτη δάσκαλου Παναγιώτη Μακρή στο βιβλίο του για το Κατιρλί που εκδόθηκε από το Οικουμενικό Τυπογραφείο στα 1880,ότι το Κατιρλί ήταν πολύ πίσω στα γράμματα αν και διακρίνονταν από τα υπόλοιπα χωριά. Σκοπίμως προβάλλεται μόνο αυτή η όψη του νομίσματος και σκοπίμως συνεχίζει λέγοντας”ότι οι σημερινοί απόγονοι διαψέυδουν τους προγόνους τους από το μακρινό Κατιρλί της Βιθυνίας”.Σαφώς εδώ παραλείπει το γεγονός ότι στις χαμένες Πατρίδες της Ανατολής οι Μικρασιάτες μέσα σε εχθρικές συχνά συνθήκες προσπάθησαν από την μία να συμβιώνουν με τον κατακτητή και από την άλλη να κρατούν ψηλά την εθνική συνείδηση.
.
...Επίσης στην λαική παράδοση των προγόνων μου που ο εν λόγω συγγραφέας του “Συλέος Πεδίον”θέλει για προφανής λόγους να τους παρουσιάζει ως αμόρφωτους, αγύρτες, κομπιναδόρους με έλλειμα παιδείας και πολιτισμού σας γνωρίζω ότι το πασίγνωστο τραγούδι”στο πα και στο ξαναλέω στο γυαλό μην κατεβείς”που έχει ερμηνεύσει εκπληκτικά η Μαρίζα Κωχ και ο Πέτρος Γαιτάνος είναι Κατιρλιώτικο και ως έτσι αναφέρεται …
.
…Το ποιο εξωφρενικό βέβαια από όλα είναι το σημείο όπου ο συγγραφέας του “Συλέος Πεδίον”αναφέρεται σε μία περιοχή του Σταυρού τις Μηλιές λέγοντας”βέβαια η κοινότητα των Προσφύγων του Κάτω Σταυρού,με διάφορα τεχνάσματα,όπως έμαθε πολύ καλά να τα καταφέρνει,αφού διδάχτηκε από τους προελθόντες πατεράδες τους,σφετερίστηκε τεράστια και ανεκτίμητη έκταση στην παραλία,που ανήκει στους κατοίκους και εκεί δημιουργεί χώρους εξοχικών κέντρων που εκτός των άλλων αποτελούν μόνιμη εστία ηχορύπανσης”…
.
http://pontosandaristera.wordpress.com/2009/07/23/31-8-2008/
.
Τα σχόλια δικά σας...
.
.

date Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2009

0 χωριατάκια to “ΣΥΛΕΟΣ ΠΕΔΙΟΝ ΚΑΙ ΚΑΤΙΡΛΙ”

Leave a Reply:

AddThis

Bookmark and Share