Στα πλαίσια του συνεδρίου της ΕΝΑΕ ,πραγματοποιήθηκε και η Γενική Συνέλευση των Αιρετών Επάρχων της χώρας στην οποία τέθηκαν κάποιοι προβληματισμοί για την πολλά υποσχόμενη Διοικητική Μεταρρύθμιση της χώρας και το σχέδιο "Καλλικράτης".


Κάποιοι θα πουν : "εδώ καταργούνται τα πάντα, τι μας λένε τώρα οι Επαρχοι και τα Επαρχεία τους?" και θα θεωρήσουν ότι είμαστε απλά γραφικοί-οι πιο κακοπροαίρετοι- ή ρομαντικοί -οι πιο καλοπροαίρετοι.


Εγώ , λοιπόν, θα σας καταθέσω ότι ίσως είμαστε οι πιο έμπειροι σε τρόπους διοικησης, όπως αυτοί που προωθούνται. Τα Επαρχεία αποτελούν αποκεντρωμένες δομές της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης σε περιοχές που μειονεκτούν είτε στην προσβασιμότητα στο κέντρο, είτε αναπτυξιακά.


Κάτι αντίστοιχο με τους Επάρχους θα είναι οι τοπικοί αντιπεριφερειάρχες. Θα έχουν και αυτοί δεμένα τα χέρια και όλες οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από το κέντρο, όπως συμβαίνει σε πολλές περιπτώσεις Νομαρχιών- Επαρχείων , καθώς το θεσμικό πλαίσιο είναι ασαφές, ή θα μπορούν να προωθούν αποτελεσματικά λύσεις που θα συμβάλλουν στην ισόρροπη ανάπτυξη?


Με ποιο τρόπο στις νέες μεγάλες περιφέρειες θα εξασφαλίζεται ΘΕΣΜΙΚΑ η ίση αντιμετώπιση όλων των περιοχών, ακόμη και των πιο μικρών,φτωχών και υποανάπτυκτων?


Το να επαφίεται στην καλή προαίρεση του κάθε περιφερειάρχη θα είναι μέγα λάθος! Θα είναι σα να κλείνουμε τα μάτια στις αδυναμίες του πολιτικού προσωπικού της χώρας που στο μεγαλύτερο ποσοστό αποφασίζει με κριτήρια ψηφοθηρικά. Π.χ. έχει ο κεντρικός Νομός- Έδρα περισσότερους ψηφοφόρους?Εκεί θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση και θα γίνουν περισσότερα έργα.


Το έχουμε δει το έργο, ιδιαίτερα στην περίπτωση της Επαρχίας Λαγκαδά, των 100.000 περίπου ανθρώπων, που έχει μείνει ο "φτωχός συγγενής" του Νομού Θεσσαλονίκης. Με την ίδρυση του Επαρχείου Λαγκαδά,στα πλαίσια του Νομού Θεσσαλονίκης, ως αντιστάθμισμα της βούλησης της τοπικής κοινωνίας για ξεχωριστή Νομαρχία , "χρύσωσε το χάπι" στους κατοίκους ο τότε Υπουργός Εσωτερικών Κώστας Σκανδαλίδης. Δεν εξασφάλισε όμως παράλληλα τη θεσμική κατοχύρωση του τρόπου που οι αποκεντρωμένες αυτές δομές θα λειτουργούσαν αποτελεσματικά για να αρθούν οι αναπτυξιακές ανισότητες -που ο ίδιος ο Νομοθέτης αναγνώριζε στις περιοχές που ίδρυσε Επαρχεία- μέσα στον ίδιο Νομό. Το αποτέσμα είναι 15 σχεδόν χρόνια μετά η Επαρχία μας να θεωρείται ακόμη η "πίσω αυλή" του Νομού Θεσσαλονίκης, με τεράστια περιβαλλοντική υποβάθμιση εξαιτίας της καταστροφής της λίμνης Κορώνειας και κανένα αναπτυξιακό έργο ώς αντιστάθμισμα. Ο οικονομικός μαρασμός έγινε ακόμη πιο έντονος μετά το κλείσιμο των βιοτεχνιών που μόλυναν τον υδροφόρο ορίζοντα,αλλά εξασφάλιζαν ένα μεροκάματο σε πολλούς κατοίκους και της διακοπής της καλλιέργειας του καπνού, καθώς τα περισσότερα χωριά των ορεινών περιοχών ήταν καπνοχώρια.
Με όλα αυτά δε λέω σε καμία περίπτωση ότι η Επαρχία Λαγκαδά είναι ο ομφαλός της Γης- ούτε καν της Ελλάδας- αλλά ανησυχώ για δεκάδες τέτοιες περιοχές σε όλη την Ελλάδα , περιοχές ορεινές, δύσβατες, νησιωτικές, φτωχές και την τύχη τους!
Και δεν ακούω επιχειρήματα του τύπου: μα στην Ευρώπη με τις μεγάλες αυτοδιοικητικές δομές πώς λειτουργούν όλα ρολόι?
Ε, λοιπόν αν η περιοχή του Λαγκαδά ήταν οπουδήποτε στην Ευρώπη -με 2(έστω 1,5!!!) λίμνες να περικλείονται από 2 ορεινούς όγκους με μοναδικά δάση και παραδοσιακά χωριά, που καταλήγουν στη θάλασσα, με 2 ιαματικές πηγές ,θαυμάσιας ποιότητας τοπικά προιόντα και την Εγνατία Οδό να τη διατρέχει- θα ήταν ένας μαγευτικός προορισμός και μία περιοχή- μοντέλο "πράσινης ανάπτυξης".
Εγώ μια τέτοια Επαρχία Λαγκαδά ονειρεύομαι και πασχίζω να αναδείξω ως αιρετή Επαρχος της περιοχής!
Απλά αγωνιώ για τα εργαλεία που θα δημιουργηθούν μέσα στις νέες δομές που όχι μόνο θα επιτρέπουν , αλλά θα επιβάλλουν στους δεκάδες παραμελημένους παραδείσους της χώρας μας να γίνουν "Ευρώπη"!


Παραθέτω προς προβληματισμό και την απόφαση της Γ.Σ. του Συνδέσμου Αιρετών Επάρχων.

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ-ΣΧΕΔΙΟ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Το κείμενο δημόσιας διαβούλευσης για τη νέα αρχιτεκτονική της διοίκησης και της αποκεντρωμένης Τ.Α. πιστεύουμε ότι βρίσκεται σε γενικές γραμμές στη σωστή κατεύθυνση. Συνιστά μια από τις μεγαλύτερες θεσμικές παρεμβάσεις στη χώρα μας, παρέμβαση ριζοσπαστική για ουσιαστική αποκέντρωση. Απαιτείται όμως πριν την κατάληξή του σε νομοσχέδιο, η εξειδίκευσή του στις νησιωτικές και ορεινές περιοχές. Στο άρθρο 101 παρ.2 του Συντάγματος που αφορά στην οργάνωση διοίκησης στο νησιωτικό χώρο, αναφέρει στην παράγραφο 2 επί λέξει: «Η διοικητική διαίρεση της χώρας διαμορφώνεται με βάση τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες». Στην ερμηνευτική δήλωση αναφέρει επίσης ότι «ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση όταν δρα κανονιστικά, έχουν υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών». Πιστεύουμε ακόμη ότι θα πρέπει να εξειδικευτούν:

- Ο απόλυτος και πλήρης προσδιορισμός του ρόλου και των αρμοδιοτήτων της Κεντρικής

Διοίκησης και των Αυτοδιοικητικών θεσμών.

- Ο προσδιορισμός του ρόλου της Τ.Α. στην αναπτυξιακή διαδικασία.

- Η κοστολόγηση των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων στους αυτοδιοικούμενους θεσμούς και η μεταφορά των απαιτούμενων πόρων και του στελεχιακού δυναμικού.

- Η διασφάλιση της εποπτείας της νομιμότητας των πράξεων των αυτοδιοικούμενων θεσμών από ανεξάρτητη αρχή.

- Στο Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να προβλέπεται η αναλογική εκπροσώπηση των Περιφερειακών Διαμερισμάτων που πρέπει να είναι όχι μόνο οι πρώην Νομαρχίες αλλά και τα πρώην Επαρχεία, νησιωτικά και ορεινά. Οι περιοχές των πρώην επαρχείων πρέπει να διοικούνται από τοπικούς αντιπεριφερειάρχες, εξαιτίας του απομακρυσμένου από το νέο κέντρο της Περιφέρειας και λόγω του ρόλου της εγγύτητας και της επικουρικότητας που έπαιξαν με επιτυχία τα πρώην Επαρχεία στα πλαίσια της Ν.Α.

- Οι Τοπικοί Αντιπεριφερειάρχες να εκλέγονται μαζί με τον Περιφερειάρχη απ’ευθείας από το εκλογικό σώμα και σε επίπεδο Περιφερειακού Διαμερίσματος, όπως και οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι.

- Σχετικά με το προσωπικό των Ν.Α. πρέπει να υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο και να τους δοθεί η δυνατότητα να επιλέξουν σε ποιο φορέα θα ενταχθούν. Αν αποφασίσουν να ενταχθούν τους Δήμους να υπάρξει οικονομική ενίσχυση των πρωτοβάθμιων Ο.ΤΑ. για τη μισθοδοσία τους.

- Να υπάρξει μεταβατικό διάστημα προσαρμογής των αποδοχών όλων των υπαλλήλων της Αυτοδιοίκησης που υπολείπονται άλλων συναδέλφων τους.

- Να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι οικονομικοί πόροι που μόνιμα και σταθερά θα ενισχύσουν τις δομές της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

- Να προσδιοριστούν με σαφήνεια ο ρόλος και οι αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων.

- Να θεσμοθετηθεί σε επίπεδο Περιφέρειας η κατανομή των κονδυλίων για τα έργα και για οποιαδήποτε άλλη δράση αναλογικά όπως ισχύει και σήμερα μεταξύ των νομών.

- Σχετικά με το νέο εκλογικό νόμο και τη διοικητική μεταρρύθμιση πιστεύουμε ότι θα πρέπει να συσχετιστούν (να ταυτιστούν) οι μονοεδρικές σε κάθε νομό με τα Περιφερειακά Διαμερίσματα.

-

Εκτιμούμε ότι το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ σωστά διαμορφωμένο δεν αφορά μόνο τις επόμενες εκλογές αλλά αφορά τις επόμενες γενιές. Έχουμε λοιπόν υποχρέωση απέναντί τους να συνεισφέρουμε εποικοδομητικά, ουσιαστικά και αποτελεσματικά στο σχεδιασμό αυτό.


http://popikalaitzi.blogspot.com/2010/02/blog-post_4467.html


date Σάββατο, 13 Φεβρουαρίου 2010

0 χωριατάκια to “Η Επαρχία Λαγκαδά μπορεί να ονειρεύεται να γίνει "Ευρώπη" με τον Καλλικράτη?”

Leave a Reply:

AddThis

Bookmark and Share